Η δημοφιλής πλατφόρμα θεοποιεί την τοξική διατροφική κουλτούρα, λένε οι ερευνητές
Ο κόσμος του διαδικτύου δεν είναι τόσο αθώος. Πολλές πλατφόρμες χρησιμοποιούν τα βίντεο ως τρόπο προσέλκυσης χρηστών, όμως μία από αυτές αποτελεί την κορυφαία: το TikTok. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Βερμόντ έβαλαν στο μικροσκόπιό τους το δημοφιλές μέσο και τα ευρήματά τους ίσως σας εκπλήσσουν, καθώς πίσω από τα βίντεο με τις εκατοντάδες χιλιάδες προβολές βρίσκεται μία κουλτούρα που δεν θα έπρεπε να χωρά στον 21ο αιώνα, αυτή των εξαντλητικών διατροφών προκειμένου να είμαστε «τέλειοι».

Σύμφωνα με τη μελέτη τα βίντεο με τις περισσότερες προβολές στο TikTok σχετικά με τα τρόφιμα, τη διατροφή και το βάρος διαιωνίζουν μια τοξική διατροφική κουλτούρα μεταξύ των εφήβων και των νεαρών ενηλίκων και μάλιστα στην πλειονότητά τους αυτά τα βίντεο δεν παρουσιάζουν καμία γνώμη ειδικού. Πόσοι influencers γίνονται διαδικτυακές αυθεντίες χωρίς κανένα απολύτως υπόβαθρο και ειδική γνώση;

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο PLOS One και ανάμεσα στα ευρήματά της ξεχωρίζει το γεγονός ότι τα μηνύματα για το «σωστό» σωματικό βάρος είναι πολυάριθμα. Μάλιστα σε αυτά κυρίαρχο ρόλο παίζει η ιδέα ότι το βάρος είναι το πιο σημαντικό μέτρο για την υγεία ενός ατόμου, ενώ στο TikTok τα πιο δημοφιλή βίντεο εξυμνούν την απώλεια βάρους και τοποθετούν το φαγητό ως μέσο για την επίτευξη υγείας και λεπτότητας στο σώμα. Τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά δεδομένης της προυπάρχουσας έρευνας που δείχνει ότι η χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης σε άτομα εφηβικής και νεαρής ηλικίας σχετίζεται με διαταραγμένη διατροφή και αρνητική εικόνα σώματος.

«Κάθε μέρα, εκατομμύρια έφηβοι και νεαροί ενήλικες τρέφονται ακολουθώντας παραδείγματα από περιεχόμενο στο TikTok, που δίνει μια ακραία μη ρεαλιστική και ανακριβή εικόνα για τα τρόφιμα, τη διατροφή και την υγεία», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Lizzy Pope, αναπληρώτρια καθηγήτρια και διευθύντρια του Didactic Program in Dietetics στο UVM.

Η μελέτη είναι η πρώτη που εξετάζει το περιεχόμενο που σχετίζεται με τη διατροφή και την εικόνα του σώματος στο TikTok. Τα ευρήματα βασίζονται σε μια ολοκληρωμένη ανάλυση των 100 πιο viral βίντεο από 10 δημοφιλή hashtags σχετικά με τη διατροφή, τα τρόφιμα και το σωματικό βάρος. Καθένα από τα 10 hashtags είχε πάνω από ένα δισεκατομμύριο προβολές όταν ξεκίνησε η μελέτη το 2020. Τα επιλεγμένα hashtags έχουν αυξηθεί σημαντικά καθώς η βάση χρηστών του TikTok έχει μεγαλώσει κατά πολύ.

«Μας εκπλήσσει συνεχώς το πόσο διαδεδομένο ήταν το θέμα του σωματικού βάρους στο TikTok. Το γεγονός ότι δισεκατομμύρια άνθρωποι έβλεπαν περιεχόμενο σχετικά με το σωματικό βάρος στο Διαδίκτυο λέει πολλά για τον ρόλο που παίζει η διατροφική κουλτούρα στην κοινωνία μας«, δήλωσε η Marisa Minadeo, η οποία πραγματοποίησε την έρευνα ως μέρος της προπτυχιακής της διατριβής στο Πανεπιστήμιο του Βερμόντ.

Τα τελευταία χρόνια, το Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Τροφίμων στο UVM έχει απομακρυνθεί από μια νοοτροπία που «κανονικοποιεί» το βάρος, υιοθετώντας μια προσέγγιση που «αγκαλιάζει» κάθε σωματικό βάρος στη διδασκαλία της διαιτολογίας. Η προσέγγιση επικεντρώνεται στη χρήση δεικτών υγείας και ευημερίας χωρίς αναφορά στο σωματικό βάρος για την αξιολόγηση της υγείας ενός ατόμου και απορρίπτει την ιδέα ότι υπάρχει ένα “φυσιολογικό” βάρος που “πρέπει” να είναι εφικτό ή ρεαλιστικό για όλους.
«Εάν η κοινωνία συνεχίσει να διαιωνίζει την “κανονικότητα” του βάρους διαιωνίζουμε την προκατάληψη για το σωματικό βάρος», λέει η Pope.

Δες εδώ τι λ΄ένε οι ειδικοί για την διαλειμματική νηστεία! 

Η διατροφική κουλτούρα που δεν «δαιμονοποιεί» το σωματικό βάρος γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής ως μια πιο ολιστική αξιολόγηση της υγείας ενός ατόμου. Για τους χρήστες του TikTok, οι ερευνητές θέλησαν να κατανοήσουν καλύτερα τον ρόλο της συγκεκριμένης πλατφόρμας ως πηγή πληροφοριών σχετικά με τη διατροφή και τις υγιεινές διατροφικές συμπεριφορές. Έμειναν έκπληκτοι όταν ανακάλυψαν ότι οι χρήστες του TikTok που θεωρούνται «influencers» στον ακαδημαϊκό χώρο της διατροφής δεν είχαν καθόλου απήχηση στο συνολικό τοπίο του διατροφικού περιεχομένου της πλατφόρμας.

Με απλά λόγια τα βίντεο από ειδικούς σε θέματα διατροφής στο TikTok είναι λίγα και τα βλέπουν ελάχιστοι συγκριτικά με τα βίντεο που διαιωνίζουν την τοξική διατροφική κουλτούρα. Οι λευκές, έφηβες γυναίκες και οι νεαροί ενήλικες αντιπροσώπευαν την πλειοψηφία των δημιουργών του περιεχομένου που αναλύθηκε στην μελέτη. Πολύ λίγοι χρήστες με δικό τους περιεχόμενο (βίντεο) είχαν επαγγελματικά διαπιστευτήρια όπως διατροφολόγοι και γιατροί.

«Πρέπει να βοηθήσουμε τους νέους να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης και τη δική τους εικόνα του σώματός τους εκτός των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης», τόνισε η Pope. «Αλλά αυτό που χρειαζόμαστε ακόμα περισσότερο είναι μια ριζική επανεξέταση του τρόπου με τον οποίο σχετιζόμαστε με το σώμα μας, με την τροφή και την υγεία. Αυτό αφορά την ουσιαστική αλλαγή των συστημάτων γύρω μας, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να ζήσουν παραγωγικές, ευτυχισμένες και υγιείς ζωές», κατέληξε.

Πηγή: medicalxpress.com

 

Write A Comment

Recipe Rating




Exit mobile version