Η αποτυχία στη δουλειά είναι αναπόφευκτη. Όλοι κάποια στιγμή θα δούμε ένα project να μην πηγαίνει όπως το περιμέναμε ή θα δεχτούμε κριτική για ένα αποτέλεσμα που δεν ικανοποίησε τις προσδοκίες.

Αυτό που κάνει τη διαφορά δεν είναι αν θα αποτύχουμε, αλλά πώς αντιδρούμε στην αποτυχία.

Σύμφωνα με άρθρο του καθηγητή Michael Wiederman στο psychologytoday.com, οι ψυχολόγοι αναγνωρίζουν τρεις βασικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι τείνουν να ανταποκρίνονται στην αποτυχία. Ποιον αναγνωρίζεις στον εαυτό σου;

# 1. Άρνηση ευθύνης

Σε αυτό το μοτίβο, το άτομο αρνείται ότι έχει μερίδιο ευθύνης. Μπορεί να θυμώνει, να γίνεται αμυντικό ή να προσπαθεί να «ωραιοποιήσει» την κατάσταση.

Μερικές φορές καταρτίζει μια λίστα εξωτερικών παραγόντων για να εξηγήσει γιατί συνέβη η αποτυχία ή ελπίζει ότι με καλή συμπεριφορά οι άλλοι θα την προσπεράσουν.

Τι κοστίζει:

Οι συνεργάτες μπορεί να σε θεωρήσουν δύσκολο στη συνεργασία, ενώ οι προϊστάμενοι ίσως πιστέψουν ότι δεν είσαι έτοιμος να αναλάβεις προσωπική ευθύνη ή να δεχτείς εποικοδομητική ανατροφοδότηση.

# 2.Μεταφορά ευθύνης

Εδώ κυριαρχεί το «φταίνε οι άλλοι». Οι άνθρωποι με αυτό το στυλ κατηγορούν συναδέλφους, προϊσταμένους ή τις συνθήκες.

Συχνά περιμένουν την αποτυχία εκ των προτέρων και νιώθουν αδικημένοι όταν συμβεί. Η κριτική τους φαίνεται επίθεση, οπότε μπορεί να αντιδράσουν υπερβολικά.

Τι κοστίζει:

Οι άλλοι μπορεί να σε θεωρούν αμυντικό ή επικίνδυνο συνεργάτη και να προστατεύονται από εσένα αντί να συνεργάζονται ανοιχτά.

# 3. Υπερβολική αυτοκριτική

Σε αυτό το στυλ, κάποιος παίρνει πάνω του περισσότερη ευθύνη από όση του αναλογεί.

Μπορεί να βασανίζεται από ενοχές, να επιβραδύνει τη δουλειά του από τον φόβο λάθους ή να γίνεται εύκολος «αποδιοπομπαίος τράγος».

Τι κοστίζει:

Οι συνεργάτες ίσως νιώθουν ότι πρέπει να «προσέχουν» γύρω σου. Ενδέχεται να χάσεις πολύτιμη ανατροφοδότηση, καθώς οι άλλοι αποφεύγουν να σε πληγώσουν.

Πώς να αλλάξεις

Η αλλαγή ξεκινά από την αυτογνωσία. Σκέψου: πώς αντιδράς όταν τα πράγματα πάνε στραβά; Τι αντίκτυπο έχει αυτό στους άλλους;

Μπορείς να ζητήσεις ειλικρινή ανατροφοδότηση από συναδέλφους ή προϊσταμένους — με την προϋπόθεση ότι είσαι έτοιμος να ακούσεις χωρίς άμυνα.

Στη συνέχεια:

  • Κάνε παύση πριν αντιδράσεις: Η πρώτη σου παρόρμηση ίσως δεν είναι η πιο παραγωγική.
  • Απόφυγε λέξεις όπως «φταίω» ή «φταις»: Εστίασε σε γεγονότα και συγκεκριμένες αποφάσεις.
  • Δώσε έμφαση στις λύσεις: Τι μπορεί να διορθωθεί; Τι μαθήματα προκύπτουν για το μέλλον;

Αυτή η πιο ώριμη στάση όχι μόνο βελτιώνει τις σχέσεις με τους συναδέλφους, αλλά μπορεί να σε βοηθήσει να εξελιχθείς επαγγελματικά.

Ίσως σε ενδιαφέρουν κι αυτά:

4 τρόποι για να αντιμετωπίσετε έναν Νάρκισσο στη δουλειά

Τοξικό εργασιακό περιβάλλον: Συμβουλές επιβίωσης

Μήπως το εργασιακό σας περιβάλλον είναι τοξικό;

 

Comments are closed.

Exit mobile version