Η Sinead O’Connor δεν δίστασε να δράσει και να μιλήσει.

Ούτε για τη φωνή της, ούτε για τις ιδέες της, ούτε για τα προβλήματά της, ούτε για την οργή της, ούτε για τις λύπες της, ούτε για την πίστη της.

Από τη στιγμή που εμφανίστηκε με το ντεμπούτο της στο άλμπουμ, “The Lion and the Cobra”, το 1987, η O’Connor – της οποίας ο θάνατος ανακοινώθηκε την Τετάρτη- επιδείκνυε ωμό πάθος και ακατέργαστο νεύρο.

Φαινόταν εξίσου εντυπωσιακή, στο πρώτο βλέμμα, για την έντονη φωνή της και το ξυρισμένο κεφάλι της.

Τα τραγούδια της περιελάμβαναν ακρότητες κάθαρσης: νανουρίσματα και κατάρες, αναστεναγμούς και ουρλιαχτά.

Έκανε τολμηρές, ασυγκράτητες δημόσιες δηλώσεις, όπως το περίφημο σκίσιμο μιας φωτογραφίας του Πάπα στο «Saturday Night Live» το 1992.

Ωστόσο, τα τραγούδια της πρόσφεραν επίσης παρηγοριά, γαλήνη και δικαιοσύνη.

Ήταν ιδεαλίστρια, όχι προβοκάτορας.

Και πάλεψε ανοιχτά: με τη μουσική βιομηχανία, με αδυσώπητους δημοσιογράφους, με πιέσεις για τη σταδιοδρομία της και με ψυχικές ασθένειες.

Η ουσία της

Η O’Connor ήταν κατηγορηματικά Ιρλανδή.

Οι κλίσεις της παλιάς κελτικής μουσικής ακόνισαν τη φωνή της και η ίδια διαμορφώθηκε από την Καθολική ανατροφή της, αν και αργότερα την απέρριψε.

Ωστόσο, κάθε άλλο παρά επαρχιώτισσα ήταν.

Δημιούργησε το δικό της άλμπουμ στο ντεμπούτο της όταν ήταν μόλις 20 ετών, βασιζόμενοι ήδη σε στοιχεία πανκ, χορευτικής μουσικής, ηλεκτρονικές και ορχηστρικές διασκευές.

Θα συνεχίσει να δουλεύει πάνω σε ρέγκε, μουσική μεγάλης μπάντας και πολλά άλλα είδη. Η φωνή της, ακόμα και στην πιο απαλή της εκδοχή, μπορούσε να ξεχωρίσει.

Τα δύο πρώτα άλμπουμ της O’Connor ήταν τα πιο εμπνευσμένα της.

Χρεώθηκαν με τη νεανική αναταραχή και την αχαλίνωτη φιλοδοξία, καθώς η O’Connor τραγουδούσε για την αγάπη, το θάνατο, τη δύναμη και τη δημιουργία της δικής της θέσης στον κόσμο.

Πέρασε από μερικές αγραναπαύσεις μετά, αλλά ποτέ δεν σταμάτησε να προσπαθεί να τραγουδήσει τη δική της αλήθεια.

Ο κριτικός μουσικής στους New York Times Jon Pareles ξεχωρίζει αυτά τα 10 τραγούδια της, αποτίοντας φόρο τιμής στη μνήμη αυτής της βασανισμένης ψυχής:

«Mandinka» (1987)

Με ένα παραμορφωμένο, τρίχορδο ροκ στόμφο, η O’Connor ανακοινώνει ευθαρσώς:

«I don’t know no shame/I feel no pain – Δεν γνωρίζω από ντροπή/Δεν νιώθω πόνο», και προσγειώνεται σκληρά σε παράφωνες νότες.

Το τραγούδι ταλαντεύεται μεταξύ άρνησης και αποδοχής με ένα τελευταίο πείραγμα: «Soon I can give you my heart – Σύντομα μπορώ να σου δώσω την καρδιά μου».

Αλλά η O’Connor αναδιπλώνει επίσης τις υψηλές νότες της σε ανόητες συλλαβές που είναι τόσο προκλητικές όσο οποιαδήποτε λέξη τραγουδά.

 

«Troy» (1987)

Η μία πλευρά της διαμάχης ενός εραστή ξετυλίγεται σε μια όπερα έξι και μισού λεπτών, η οποία υποστηρίζεται από ένα σύνολο εγχόρδων που υπογραμμίζουν κάθε αναστατωμένο συναίσθημα:

αναμνήσεις, κατηγορίες, εξομολογήσεις, όρκους, εκκλήσεις, προειδοποιήσεις και την απόλυτη απόγνωση όταν η  O’Connor τραγουδά «Does she hold you like I do?/ Σε κρατάει εκείνη όπως εγώ;», φράση ακολουθούμενη από ένα ουρλιαχτό πόνου.

«I Want Your (Hands on Me)» (1987)

Άναρθρη, κρουστική φανκ συνοδεύει αυτό το κάλεσμα για σωματική ευχαρίστηση, και καθώς αναπηδά τη φωνή της ενάντια στον συγχρονισμένο ρυθμό, η O’Connor βγάζει ασύστολα τραχείς ήχους και μουγκρητά.

«Nothing Compares 2 U» (1990)

Αυτό το τραγούδι είναι η εμπορική αιχμή της O’Connor που έγινε Νο. 1 pop single.

Κάνει τη φωνή της μικρή και άτονη, μετά ξεσπάει παρηγορητικά: τοποθετεί κέλτικες στροφές στα άκρα των λέξεων.

Και η φωνή της κάνει ανοδικά άλματα όταν το ρεφρέν φτάνει στην πρόταση «Nothing compares to you/Τίποτα δεν συγκρίνεται με εσένα».

Το βίντεο κλιπ -που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου ένα κοντινό πλάνο του προσώπου του O’Connor σε μαύρο φόντο- σφυρηλάτησε μια ανεξίτηλη εικόνα μοναξιάς.

«I Am Stretched on Your Grave» (1990)

Ένα hip-hop κομμάτι στηριζόμενο σε ένα παλιό ιρλανδικό ποίημα που μεταφράστηκε στα αγγλικά και μετατράπηκε σε τραγούδι.

Ο αφηγητής θρηνεί το θάνατο της ερωμένης του, επιθυμώντας να πάει μαζί της. Η φωνή της O’Connor, εντελώς εκτεθειμένη πάνω από τον έντονο ρυθμό, είναι απόκοσμη.

Ένα βιολί παίζει κοντά στο τέλος του τραγουδιού, συμπληρώνοντας το πλέγμα του παραδοσιακού και του σύγχρονου.

 

«The Last Day of Our Acquaintance» (1990)

Η επίσημη μηχανική ενός διαζυγίου – «I will meet you later in somebody’s office/Θα σε συναντήσω αργότερα στο γραφείο κάποιου» – δεν μπορεί να συγκρατήσει την πικρία της κατάστασης.

Στο μεγαλύτερο μέρος του τραγουδιού, η O’Connor τραγουδά πάνω σε δύο ήρεμες ακουστικές χορδές κιθάρας, αλλά η ταραχή αυξάνεται στη φωνή της.

Όταν, όμως, τελικά μία μπάντα παίζει πίσω της, δεν υπάρχει καμία παρεξήγηση για την οργή της.

«You Made Me the Thief of Your Heart» (1994)

Αυτή η ροκιά γράφτηκε από τους Bono, Gavin Friday και Maurice Seezer για την ταινία “In the Name of the Father”.

Ακούγεται σαν η O’Connor να έχει μπροστά της τους U2 της δεκαετίας του 1990 με ένα πιάνο που χτυπάει και έναν ανυποχώρητο ρυθμό.

«This Is to Mother You» (1997)

Η O’Connor υπόσχεται να «κάνει αυτό που δεν έκανε η μητέρα σου» σε ένα τραγούδι που εκπέμπει ευγένεια και γυναικεία δύναμη.

Είναι ένα λαϊκό, κέλτικο νανούρισμα που υπόσχεται να τελειώσει μια σκοτεινή ιστορία, να απελευθερώσει κάποιον —ίσως έναν εραστή, όπως υποδηλώνει το βίντεο από «All the pain that you have known/All the violence in your soul – Όλο τον πόνο που έχεις γνωρίσει/Όλη τη βία στην ψυχή σου».

«Jealous» (2000)

«Δεν αξίζω να είμαι μοναχική απλώς επειδή το λες», επιμένει η O’Connor στο «Jealous», μια όχι και τόσο ξεχωριστή μπαλάντα που έγραψε με τον Dave Stewart των Eurythmics.

Ο ρυθμός είναι μετρημένος. Αλλά ο σύντροφος της τραγουδίστριας την αφήνει μετέωρη και ούτε εκείνη είναι σίγουρη τι θέλει.

Με την πιο εύθραυστη φωνή τη κάνει τις πιο σκληρές κρίσεις της.

«Dense Water Deeper Down» (2014)

Η φολκ-ροκ αγαλλίαση στο «Dense Water Deeper Down» – με πολυεπίπεδες αρμονίες, ακόμη και μερικές χαρούμενες νότε τιμά έναν εραστή που «makes me forget everything my mother warned/με κάνει να ξεχάσω όλα όσα προειδοποίησε η μητέρα μου».

Υπάρχει μόνο ένα στοιχείο: Είναι μόνο μια ανάμνηση.

 

Η κακοποίηση από τη μητέρa της, οι αποτυχημένοι γάμοι και ο θάνατος του γιου της

Μπορεί να υπήρξε μία από τις πιο γνωστές τραγουδίστριες στον κόσμο, όμως δεν ήταν ευτυχισμένη.

Η νικήτρια των Grammy, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 56 ετών, έγινε πρωτοσέλιδο για τη μάχη της με τη διπολική διαταραχή, τον θάνατο του έφηβου γιου της και τους τέσσερις αποτυχημένους γάμους της.

Όμως, η Sinead O’ Connor είχε μια ζωή γεμάτη προβλήματα πολύ πριν γίνει γνωστή. Με δάκρυα στα μάτια η τραγουδίστρια του «Nothing Compares To You», είχε μιλήσει για την κακοποίηση από τη μητέρα της.

Οι δηλώσεις της για την κακοποίηση

«Αυτή είναι η πιο παλιά μου ανάμνηση, να μου λέει ότι δεν έπρεπε να είχα γεννηθεί. Δεν με ήθελε… Ήταν ένα άτομο που έπαιρνε χαρά, χαμογελούσε πληγώνοντάς με».

Παράλληλα, η τραγουδίστρια είχε πει ότι η σωματική και συναισθηματική κακοποίηση της μητέρας της συνεχίστηκε μέχρι που έφυγε από το σπίτι σε ηλικία 13 ετών.

Η έφηβη Sinéad O’Connor καταδικάστηκε για κλοπή καταστημάτων και στη συνέχεια αναγκάστηκε να περάσει 18 μήνες σε ένα άσυλο για «κακοποιημένες γυναίκες».

«Ποτέ δεν έχω βιώσει -και πιθανότατα δεν θα βιώσω ποτέ» τέτοιο πανικό, τρόμο και αγωνία για οτιδήποτε», είχε θυμηθεί η O’Connor για την οδυνηρή εμπειρία σε μια συνέντευξη στο περιοδικό Spin.

Ο θάνατος της μητέρας της

Το 1985, όταν η O’Connor ήταν 18 ετών, η ζωή της πήρε άλλη μια τραγική τροπή όταν η μαμά της πέθανε αφού έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου της σε έναν παγωμένο δρόμο και έπεσε πάνω σε ένα λεωφορείο.

Ο θάνατος άφησε την τραγουδίστρια να παλεύει με αντικρουόμενα συναισθήματα.

«Μισώ το να μην μπορώ να την αγαπήσω», είχε αποκαλύψει η O’Connor το 2017, λέγοντας ότι τελικά είχε συγχωρήσει τη μητέρα της για την κακοποίησή της», είχε πει η τραγουδίστρια.

Ακόμη είχε τονίσει: «Μισώ που δεν μπορώ να την αγκαλιάσω και να της πω ότι την αγαπώ και να της λέω ότι είναι καλά . Θα την είχα φροντίσει ας ήταν το απόλυτο τέρας».

Sinead O’ Connor: Πήγε να με δείρει ο Prince

Ακόμη, η Sinead O’ Connor, που είχε ασπαστεί το Ισλάμ είχε ισχυριστεί σε συνέντευξή της στην εκπομπή «Good Morning Britain» ότι ο Πρινς προσπάθησε να τη δείρει.

Η τραγουδίστρια εμφανίστηκε με χιτζάμπ και αφού τραγούδησε το εμβληματικό κομμάτι «Nothing Compares 2 U», αποκάλυψε ότι ο συνθέτης του πήγε να τη δείρει.

Ο παρουσιαστής της εκπομπής, Πιρς Μόργκαν, τη ρώτησε αν είχε συναντήσει ποτέ από κοντά τον Πρινς, μετά τη φήμη που κέρδισε ερμηνεύοντας το τραγούδι του.

«Συναντηθήκαμε μια φορά και η αλήθεια είναι ότι δεν πήγε και τόσο καλά. Ήταν μια τρομακτική εμπειρία. Με κάλεσε στο σπίτι του ένα βράδυ κι εγώ βλακωδώς πήγα μόνη μου.

Με φώναξε γιατί δεν ένιωθε άνετα με το γεγονός ότι δεν ήμουν προστατευόμενή του. Απαίτησε να μην βρίζω στις συνεντεύξεις μου λέγοντας πως κάτι τέτοιο κάνει συνέχεια ο ιρλανδικός λαός», είχε πει, μεταξύ άλλων, η Sinead O’ Connor.

«Τον αγνόησα λέγοντάς του να πάει να γ@μηθεί και τότε εκείνος πήρε ένα μαξιλάρι και κάτι βαρύ. Βγήκα από το σπίτι τρέχοντας και κρύφτηκα πίσω από ένα δέντρο.

Άρχισε να με κυνηγάει, εγώ τον έφτυσα και εκείνος προσπάθησε να με γρονθοκοπήσει.

Αναγκάστηκα να χτυπήσω το κουδούνι σε ένα άλλο σπίτι για να κρυφτώ. Έπαιρνε ναρκωτικά…», είχε συνεχίσει περιγράφοντας το συμβάν. Ο Πρινς πέθανε από υπερβολική δόση τον Απρίλιο του 2016.

https://www.youtube.com/watch?v=Q73DVGhsMiE&ab_channel=GoodMorningBritain

Η Sinead O’ Connor τον κατηγόρησε ότι υπήρξε βίαιος και με άλλες γυναίκες.

Για το Ισλάμ

Αναφορικά με την απόφασή της ν’ ασπαστεί το Ισλάμ και ν’ αλλάξει το όνομά της σε Σουχάντα Νταβίτ είχε δηλώσει:

«Ήμουν μουσουλμάνα όλη μου τη ζωή, αλλά δεν το είχα συνειδητοποιήσει», , προσθέτοντας ότι αντιμετώπισε προκαταλήψεις από τότε που δημοσιοποίησε την πίστη της.

Η αυτοκτονία του 17χρονου γιου της

Τον Ιανουάριο του 2022, η Sinead O’ Connor ανακοίνωσε τον θάνατο του 17χρονου γιου της.

Μέσω μηνύματος η Ιρλανδή τραγουδίστρια είχε αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Ο όμορφος γιος μου, Nevi’im Nesta Ali Shane O’Connor, το ίδιο το φως της ζωής μου, αποφάσισε να τερματίσει τον επίγειο αγώνα του σήμερα και βρίσκεται τώρα με τον Θεό.

Είθε να αναπαυθεί εν ειρήνη και να μην ακολουθήσει κανείς το παράδειγμά του. Το μωρό μου. Σ’αγαπώ τόσο πολύ».

Στη συνέχεια, είχε ποστάρει ένα τραγούδι του Μπομπ Μάρλεϊ, το οποίο και αφιέρωσε στον γιο της.

«Αυτό είναι για τον Shaney μου. Το φως της ζωής μου. Το λυχνάρι της ψυχής μου. Το μωρό μου με τα γαλανά μάτια. Θα είσαι πάντα το φως μου. Θα είμαστε πάντα μαζί. Κανένα σύνορο δεν μπορεί να μας χωρίσει» έγραφε.

Λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή, η Sinead O’ Connor ενημέρωσε το κοινό της ότι δεν θα τραγουδήσει ξανά…

«Απλά για να σας ενημερώσω, οι υπαινιγμοί για πιθανές εμφανίσεις μου φέτος ή τον επόμενο χρόνο ή γενικά καποια στιγμή είναι λανθασμένοι. Δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά κάτι, για το οποίο θα τραγουδήσω».

Δείτε κι αυτά:

Πέντε διασημότητες που πάλεψαν με την κατάθλιψη

10 φράσεις του Μπρους Γουίλις

Η συγκλονιστική πορεία ζωής του Jim Carrey!

Comments are closed.