Είναι πολύ πιθανό οι φόβοι για τον χρόνο που περνά το παιδί σας μπροστά σε μία οθόνη να είναι αβάσιμοι. Μπορεί, όμως, να είναι και δικαιολογημένοι…
Ποια είναι, συνεπώς, τα βήματα που μπορεί κάθε γονέας να ακολουθήσει, ώστε να βεβαιωθεί ότι το Διαδίκτυο δεν βλάπτει την ευημερία του παιδιού του;
Υγιή και ανθυγιεινά πρότυπα
Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τη λέξη «εθισμός», για να περιγράψουν αυτό το ζήτημα. Ωστόσο, δεν είναι έτσι.
Νέα μελέτη με δείγμα 4.000 εφήβους προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για να μπορέσετε να αξιολογήσετε τη χρήση οθόνης από το παιδί σας.
Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά ηλικίας 13 με 18 ετών, καθώς και οι γονείς τους.
Οι ερευνητές εστίασαν σε ερωτήσεις τόσο για την ευημερία όσο και για τις επικίνδυνες συμπεριφορές των παιδιών. Στη συνέχεια ανέλυσαν τα δεδομένα για να βρουν κοινά σημεία.
Έτσι, προέκυψαν δύο ξεχωριστές ομάδες. Για την πλειοψηφία σε ποσοστό 63% βρέθηκε ότι η σχέση τους με την τεχνολογία δεν φαινόταν να επηρεάζει τη ζωή τους.
Ένας βασικός παράγοντας γι’ αυτό ήταν ο τρόπος με τον οποίο οι έφηβοι αλληλεπιδρούσαν με τις οικογένειές τους σε σχέση με την τεχνολογία.
Οι γονείς συζητούσαν με τα παιδιά τους σχετικά με το περιεχόμενο που παρακολούθησαν ή για το παιχνίδι που έπαιξαν στο Διαδίκτυο.
Αυτή η ομάδα ανέφερε ότι είχε αυστηρούς κανόνες σχετικά με τα είδη περιεχομένου στο οποίο είχαν πρόσβαση τα παιδιά τους και όχι σχετικά με το πόσο χρόνο τους επέτρεπαν να περάσουν στην οθόνη.
Αυτή η αντίληψη απηχεί αυτό που η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής και πολλοί άλλοι ειδικοί συμβουλεύουν τους γονείς να κάνουν εδώ και χρόνια.
Δείτε κι αυτό: Έχει θετική επίδραση στα παιδιά μας ο χρόνος στις οθόνες;
Το 37%, ωστόσο, στην ίδια έρευνα είχε μια πιο προβληματική σχέση με την τεχνολογία και τα παιδιά εμφάνιζαν λιγότερο υγιείς συνήθειες.
Για παράδειγμα, κοιμόντουσαν λιγότερο. Η τεχνολογία ήταν σαφώς ένας παράγοντας γι’ αυτά τα αποτελέσματα, αλλά όλα σχετίζονταν με τις συμπεριφορές μέσα στην οικογένεια.
Σε αυτήν την ομάδα, οι γονείς είχαν αυστηρούς κανόνες σχετικά με την χρόνο που περνούν τα παιδιά τους σε βιντεοπαιχνίδια και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Εντούτοις, δεν είχαν θεσπίσει αυστηρούς κανόνες περιεχομένου σε αντίθεση με την πρώτη κατηγορία.
Οι γονείς αυτής της ομάδας χρησιμοποιούσαν, επίσης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πιο συχνά από τους γονείς της άλλης κατηγορίας. Γι’ αυτό ίσως τα παιδιά ανέφεραν ότι είχαν λιγότερη επικοινωνία μεταξύ τους.
Οι έφηβοι αυτής της ομάδας είπαν, επίσης, ότι έλαβαν τα πρώτα τους κινητά τηλέφωνα είτε πριν από την ηλικία των 11 είτε μετά την ηλικία των 15 ετών, υποδηλώνοντας είτε έναν απρόσεκτο είτε έναν περιοριστικό τρόπο ανατροφής.
Τρεις συμβουλές
#1. Θεσπίστε κανόνες
Συζητήστε με το παιδί σας και αποφασίστε μαζί ποιους κανόνες θα πρέπει να εφαρμόσει.
Δείτε τι του επιτρέπετε να κάνει μόνο του και πότε θα πρέπει να σας ζητήσει άδεια για κάτι.
Ρωτήστε το παιδί σας γιατί παίζει ένα συγκεκριμένο παιχνίδι ή τι του αρέσει να βλέπει στο Διαδίκτυο. Προσπαθήστε να ασχοληθείτε πραγματικά με τον ιντερνετικό του κόσμο.
#2. Εστιάστε στο πώς εσείς χρησιμοποιείτε το Διαδίκτυο
Κοιτάτε την οθόνη σας όταν το παιδί σας σάς κάνει ερωτήσεις ή προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή σας;
Αν ναι, αφήστε το κινητό σας στην άκρη και δώστε στο παιδί σας αμέριστη προσοχή.
Αυτό μπορεί να βοηθήσει πολύ στη διαμόρφωση της χρήσης της τεχνολογίας μέσα στο σπίτι σας.
#3. Αναπτύξτε την κριτική σκέψη του παιδιού σας
Το να διδάξετε στο παιδί σας πώς να κάνει τις δικές του επιλογές, ακόμα και όταν έχετε τον πλήρη έλεγχο της χρήσης του Διαδικτύου, θα το βοηθήσει πολύ να αυτορυθμιστεί καθώς μεγαλώνει.
Χρησιμοποιήστε θετικές συνέπειες για να το παρακινήσετε. Για παράδειγμα, πείτε του ότι αν αφήσει την χρήση οθόνης, τότε θα έχει επιπλέον μισή ώρα το Σαββατοκύριακο.
Εκπαιδεύστε το να σκέφτεται ποιο είναι το περιεχόμενο που καταναλώνει. Εξηγήστε του γιατί είπατε ναι σε κάτι και όχι σε κάτι άλλο.
Δείτε κι αυτό: Πώς να μεγαλώσετε χαρούμενα παιδιά!
Πηγή: greatergood