Οι περισσότεροι έφηβοι σήμερα περνούν πολύ χρόνο στα κινητά τους τηλέφωνα. Ως γονείς μπορεί να αισθάνεστε απογοήτευση, παρακολουθώντας τα παιδιά σας να αποσπώνται διαρκώς από τις ειδοποιήσεις που ακούγονται κι εμφανίζονται στις οθόνες του κινητού τους τηλεφώνου.
Ακόμη, μπορεί να ανησυχείτε, καθώς ο χρόνος που περνούν με τα κινητά τους καθιστά φαινομενικά αδύνατη την εστίασή τους σε οποιοδήποτε άλλο ερέθισμα.
Πώς επιδρά, όμως, ο χρόνος στην οθόνη του κινητού στα παιδιά μας;
1. Αδυναμία συγκέντρωσης
Σύμφωνα με τη Liz Nissim-Matheis, Ph.D. ,κλινική και πιστοποιημένη σχολική Ψυχολόγο, όλο και περισσότεροι έφηβοι δυσκολεύονται να ξεκινήσουν και να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους. Συχνά επειδή αποσπώνται από τις ειδοποιήσεις που εμφανίζονται στο τηλέφωνό τους ή γιατί παλεύουν να αντισταθούν στην επιθυμία τους να το χρησιμοποιήσουν.
Σε ακόμα σοβαρότερες περιπτώσεις, τα παιδιά δυσκολεύονται όχι μόνο να ξεκινήσουν και να ολοκληρώσουν μια εργασία τους, αλλά και να κάνουν απλές καθημερινές δραστηριότητες που απαιτούν τη συνεχή προσοχή τους. Όπως για παράδειγμα το να κάνουν ένα ντους ή να αδειάσουν το πλυντήριο πιάτων.
Τα παιδιά αυτά χρειάζεται διαρκώς να ανασυνταχθούν και να προσπαθήσουν να θυμηθούν σε ποιο σημείο σταμάτησαν την εργασία τους.
Κατά συνέπεια, φαίνονται απρόσεκτοι και ανήμποροι να εστιάσουν ακόμα και για μερικά λεπτά.
Η ικανότητα τους να ακολουθήσουν ρουτίνες ή να ολοκληρώσουν σχολικές εργασίες μειώνεται δραματικά.
Γεγονός που τα οδηγεί στο να μένουν ξύπνια μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες και να είναι πολύ κουρασμένα το πρωί και κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Δείτε εδώ: Έρευνα: Ποιοι πρέπει να κοιμούνται οπωσδήποτε για έξι ώρες συνεχόμενα;
2. Ανάγκη για άμεση ικανοποίηση
Ένας άλλος τομέας που επηρεάζεται από τη συνεχή χρήση των κινητών τηλεφώνων είναι και η ανάγκη τους για άμεση ικανοποίηση σε συνδυασμό με τη χαμηλή ανοχή στη ματαίωση.
Έτσι, για παράδειγμα στέλνουν μηνύματα σε συνομηλίκους τους περιμένοντας άμεση ανταπόκριση από αυτούς, και όταν αυτό δε συμβαίνει, βιώνουν βαθιά απογοήτευση.
Φυσικά, αυτό το μοτίβο συμπεριφοράς παρατηρείται και στις αλληλεπιδράσεις των εφήβων με ανθρώπους πέρα της ηλικίας τους, αφού κάνουν ερωτήσεις και συχνά δεν περιμένουν αρκετή ώρα για να δώσει το άλλο άτομο απάντηση.
Έπειτα, μπορεί να γίνουν πολύ ανυπόμονοι κάνοντας ξανά και ξανά την ίδια ερώτηση, προκειμένου να λάβουν άμεσα απαντήσεις.
Επιπρόσθετα, πολλοί από αυτούς αποφεύγουν να εργαστούν επάνω σε εργασίες ή ακόμα και σε συναισθηματικές και συμπεριφορικές προκλήσεις με το πρόσχημα ότι είναι δύσκολες.
Συχνά διαπραγματεύονται μέσα τους την ποσότητα της προσπάθειας που απαιτείται για να ολοκληρώσουν οποιοδήποτε έργο και βιώνουν βαθιά απογοήτευση όταν αυτό δε γίνεται γρήγορα.
Επομένως, αντί να ανταποκρίνονται εποικοδομητικά στα εμπόδια αγχώνονται, όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν έτσι όπως τα έχουν προγραμματίσει.
Αυτό με τη σειρά του επηρεάζει αρνητικά την ικανότητά τους να αναπτύξουν την ικανότητα της επιμονής και της επιμέλειας, προσπαθώντας ξανά και ξανά και δοκιμάζοντας διαφορετικές προσεγγίσεις για να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η συνεχής μετατόπιση της προσοχής τους η οποία αποσπάται πολύ συχνά από το κινητό τους τηλέφωνο καθιστά δύσκολη την καλλιέργεια κινήτρων.
Μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά να αποσπώνται λιγότερο από το κινητό τους τηλέφωνο;
Όπως σε όλα τα ζητήματα που αφορούν τα παιδιά, έτσι και σε αυτό δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις.
Ωστόσο, οι γονείς μπορούν να ξεκινήσουν κάνοντας μία συζήτηση με τον έφηβό τους αναφορικά με τις προσδοκίες που πρέπει να έχουμε από τη χρήση του τηλεφώνου.
Στη συνέχεια, μπορούμε να συζητήσουμε για τα οφέλη που αποκομίζουμε αφιερώνοντας χρόνο μακριά από τις οθόνες, ολοκληρώνοντας τις καθημερινές μας εργασίες και φροντίζοντας το μυαλό και το σώμα μας.
Διαβάστε εδώ: 7 τρόπους για να παρακινήσετε τα παιδιά όταν δεν έχουν καθόλου κίνητρα
Ας εξετάσουμε τώρα και δύο σημαντικές στρατηγικές που μπορούμε να θέσουμε σε εφαρμογή:
1. Επιτρέψτε τη χρήση κινητών τηλεφώνων μία συγκεκριμένη ώρα
Καθορίστε καθημερινά το χρονικό πλαίσιο κατά το οποίο μπορούν τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα.
Ορίστε, επίσης, την ώρα που πρέπει να τα παραδώσουν προκειμένου να ασχοληθούν με την αυτοφροντίδα τους.
Επιλέξτε, ακόμη, τις ώρες που το παιδί χρειάζεται να επικεντρωθεί στις εργασίες του χωρίς διακοπή και χωρίς να ελέγχει το τηλέφωνό του.
Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να ασκήσει αυτοπειθαρχία τοποθετώντας το τηλέφωνό του για παράδειγμα στην κουζίνα όσο εργάζεται στο δωμάτιό του.
Εάν το παιδί χρειάζεται περισσότερη υποστήριξη, καθίστε κοντά του όσο χρειάζεται για να ολοκληρώσει την εργασία του, βοηθώντας το να γίνει υπεύθυνο και ενθαρρύνοντάς το να εργαστεί απρόσκοπτα.
2. Απενεργοποιήστε τις περιττές ειδοποιήσεις
Τα παιδιά αποσπώνται συνεχώς και ξοδεύουν την ενέργειά τους κατά τη διάρκεια της ημέρας καθώς βομβαρδίζονται συνεχώς με πληροφορίες και διαδικτυακές εικόνες.
Προκειμένου να τα βοηθήσουμε να λειτουργήσουν απρόσκοπτα στο σχολείο και στις καθημερινές τους ρουτίνες, χρειάζεται να μειώσουμε τα ερεθίσματα στα οποία εκτίθενται, πολλά από τα οποία είναι άσχετα, ακατάλληλα ή ενοχλητικά.
Μη διστάσετε, λοιπόν, να ρυθμίσετε τους ήχους και τις εφαρμογές των κινητών τους τηλεφώνων.
Μεταβείτε στις ρυθμίσεις του τηλεφώνου και απενεργοποιήστε τις πολλές περιττές ειδοποιήσεις.
Μία άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι και το να θέτετε το κινητό τακτικά σε σίγαση.
Συνδεθείτε με το παιδί σας και δημιουργείστε από κοινού ένα καθημερινό πλάνο αποσύνδεσης από τις οθόνες, προκειμένου να διευκολύνετε την προσοχή, τη μάθηση και την ψυχική του υγεία.
Πηγή: psychologytoday
Διαβάστε ακόμη: 3 λόγοι για τους οποίους τα παιδιά χρειάζονται θετικούς κι όχι τέλειους γονείς
7 βασικές ανάγκες προσκόλλησης των παιδιών για να ευδοκιμήσουν