Στο Συμπόσιο του Πλάτωνα,  ο Σωκράτης μας δίνει μία μοναδική ερμηνεία του έρωτα  παραθέτοντας το διάλογο του με τη Διοτίμα.  Εκείνη  αναλαμβάνει να μυήσει το Σωκράτη στο θαυμαστό σύμπαν του έρωτα.

Η ίδια αναφέρει ότι ο έρωτας δεν είναι Θεός, αλλά βρίσκεται μεταξύ  θνητού και αθανάτου.

Δαίμων μέγας ο Έρως,  διαμεσολαβητής ανάμεσα στους θεούς και τους ανθρώπους.

Η γέννηση του Έρωτα

Σύμφωνα με τη μυθική παράδοση ο Έρωτας γεννήθηκε μέσα από μια παράταιρη  ΄΄΄ένωση.  Σε ένα συμπόσιο των θεών, στο οποίο γιόρταζαν τη γέννηση της θεάς Αφροδίτης,  η Πενία,  η προσωποποίηση της φτώχειας,  πλάγιασε με το μεθυσμένο Πόρο,  που συνδέεται με τον πλούτο.

Καθώς, λοιπόν, ο έρωτας είναι γιος της Πενίας και του Πόρου,  από τη μία είναι αιώνια πτωχός,  απεριποίητος, ανυπόδητος και άστεγος, ενώ τον συντροφεύει σταθερά  η στέρηση.

Από την άλλη, μπορεί  με ευκολία να παγιδεύει τα ωραία και εκλεκτά. Είναι γενναίος, ριψοκίνδυνος,  επινοητικός, επιζητεί τη γνώση και μαγεύει με ωραία λόγια.

Ο έρωτας συνδέεται με την επιθυμία για το ωραίο.

Κατ’ ανάγκη, λοιπόν, ο Έρως είναι φιλόσοφος,  ευρισκόμενος μεταξύ  της σοφίας  και της μωρίας.

Τι προσφέρει ο έρωτας στους ανθρώπους;

Ο έρωτας στρέφεται προς τα ωραία,  τα αγαθά.  Επομένως, ο άνθρωπος ο οποίος ερωτεύεται στην πραγματικότητα επιθυμεί να αποκτήσει τα αγαθά.  Η απόκτηση των αγαθών, όμως, συνδέεται με την κατάκτηση  της ευδαιμονίας.  Ως εκ τούτου,  ο άνθρωπος  μέσω του έρωτα  προσπαθεί να γίνει ευτυχισμένος.

Τόκος ἐν τῷ καλῷ

Ο έρωτας στρέφεται πάντοτε προς το αγαθό.  Όλοι οι άνθρωποι εγκυμονούν και κατά το σώμα και κατά την ψυχή.  Όταν φτάνουν στην κατάλληλη ηλικία, η φύση τους επιτάσσει να γεννήσουν.  Ωστόσο, ο τοκετός  αυτός δεν είναι δυνατός παρά μόνο εντός του ωραίου.

Αυτός, λοιπόν, που κυοφορεί, αποστρέφεται το άσχημο. Κρατά το γόνο του και υποφέρει.  Γι’ αυτό και παρατηρείται  ο εναγώνιος  πόθος του ανθρώπου για την ωραιότητα  και κατ’ επέκταση την αθανασία.

Όσοι εγκυμονούν κατά το σώμα, στρέφονται κυρίως προς τις γυναίκες εξασφαλίζοντας με την απόκτηση παιδιών την αθανασία του εαυτού τους και την υστεροφημία.  Όσοι, όμως, εγκυμονούν στην ψυχή  γοητεύονται και αυτοί από το ωραίο.  Στην αρχή έλκονται από τα ωραία σώματα,  αλλά ενθουσιάζονται αν βρουν μέσα σε αυτά ψυχή ωραία και  και ευγενική.

 

Διαβάστε ακόμη: Αδελφές ψυχές και αγάπη άνευ όρων. Υπάρχουν;

Write A Comment