Τα smartphone, όπως συνιστά έκθεση του ΟΗΕ, θα πρέπει να απαγορευθούν από τα σχολεία για την αντιμετώπιση της αναστάτωσης στην τάξη, τη βελτίωση της μάθησης και την προστασία των παιδιών από τον διαδικτυακό εκφοβισμό.

Η Unesco, η υπηρεσία εκπαίδευσης, επιστήμης και πολιτισμού του ΟΗΕ, δήλωσε ότι υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου συνδέεται με μειωμένη εκπαιδευτική απόδοση, ενώ η υψηλή χρήση οθόνης έχει αρνητική επίδραση στη συναισθηματική σταθερότητα των παιδιών.

Η έκκλησή της για απαγόρευση των smartphone αποτελεί σαφές μήνυμα ότι η ψηφιακή τεχνολογία στο σύνολό της

συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει πάντα να υποτάσσεται στο «ανθρωποκεντρικό όραμα» της εκπαίδευσης και να μην υποκαθιστά ποτέ την πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπίδραση με τους δασκάλους.

Η Unesco έκρουσε τον κώδωνα στους υπεύθυνους προκειμένου να προβούν στη χάραξη μιας πολιτικής που δρα ενάντια στην απερίσκεπτη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας.

Υποστήριξε δε ότι ο θετικός αντίκτυπός της στα μαθησιακά αποτελέσματα και την οικονομική αποδοτικότητα μπορεί να είναι υπερεκτιμημένος:

«Δεν αποτελούν όλες οι αλλαγές πρόοδο. Το ότι κάτι μπορεί να γίνει δε σημαίνει ότι πρέπει να γίνει».

Καθώς η μάθηση προάγεται με βάση το Διαδίκτυο- ειδικά στα πανεπιστήμια- προέτρεψε, επίσης, τους υπεύθυνους να μην παραμελούν την «κοινωνική διάσταση» της εκπαίδευσης:

 «Αυτοί που προωθούν την αυξανόμενη εξατομίκευση μπορεί να χάσουν το νόημα του τι σημαίνει εκπαίδευση».

«Η ψηφιακή επανάσταση έχει αμέτρητες δυνατότητες, αλλά πρέπει να δοθεί προσοχή στον τρόπο που χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση», δήλωσε η γενική διευθύντρια της Unesco, Audrey Azoulay.

Και πρόσθεσε:

« Η χρήση του διαδικτύου πρέπει να βελτιώνει τις μαθησιακές εμπειρίες και την ευημερία των μαθητών και των δασκάλων, να μη δρα εις βάρος τους. Φροντίστε τις ανάγκες του μαθητή και υποστηρίξτε τους δασκάλους. Οι διαδικτυακές συνδέσεις δεν υποκαθιστούν την ανθρώπινη αλληλεπίδραση».

Η Unesco ανέφερε, ακόμη, στην έκθεσή της ότι οι χώρες πρέπει να ορίσουν σαφείς στόχους και να εξασφαλίσουν ότι η ψηφιακή τεχνολογία στην εκπαίδευση είναι επωφελής τόσο για την υγεία των μαθητών όσο και για τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η υπερβολική ή ακατάλληλη χρήση της τεχνολογίας από τους μαθητές στην τάξη και στο σπίτι μπορεί να αποσπάσει την προσοχή τους, να διαταράξει την ηρεμία τους και να επιδράσει αρνητικά στη μάθηση.

Αν και η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες για μάθηση, τα οφέλη της είναι άνισα κατανεμημένα, με πολλούς φτωχούς ανθρώπους από όλο τον κόσμο ουσιαστικά να αποκλείονται.

Η ψηφιακή εκπαιδευτική υποδομή είναι ακριβή και το περιβαλλοντικό της κόστος συχνά υποτιμάται.

Υπα΄ρχουν ελάχιστα ερευνητικά δεδομένα που να καταδεικνύουν την εγγενή προστιθέμενη αξία της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση, ανέφερε η Unesco στην έκθεσή της για το Παγκόσμιο Παρατηρητήριο της Εκπαίδευσης για το 2023.

Πολλά από τα στοιχεία χρηματοδοτήθηκαν από ιδιωτικές εταιρείες εκπαίδευσης που προσπαθούσαν να πουλήσουν προϊόντα ψηφιακής μάθησης.

Η αυξανόμενη επιρροή τους στην εκπαιδευτική πολιτική σε όλο τον κόσμο είναι «αιτία ανησυχίας».

Οι χώρες « αφυπνίστηκαν και κατέδειξαν τη σημασία του να βάζουν πρώτα τους μαθητές», δήλωσε η Unesco.

Η Κίνα, η οποία έχει θέσει όρια για τη χρήση ψηφιακών συσκευών ως διδακτικών εργαλείων, τα περιόρισε στο 30% του συνολικού διδακτικού χρόνου, με τους μαθητές να αναμένεται να κάνουν τακτικά διαλείμματα οθόνης.

Με βάση την ανάλυσή της σε 200 εκπαιδευτικά συστήματα σε όλο τον κόσμο, υπολόγισε ότι μία στις τέσσερις χώρες είχε απαγορεύσει τα smartphone στο σχολείο, είτε μέσω νόμου είτε μέσω καθοδήγησης.

Μεταξύ αυτών ήταν η Γαλλία , η οποία εισήγαγε την πολιτική της το 2018, και η Ολλανδία, η οποία θα επιβάλει περιορισμούς από το 2024.

Ανακοινώνοντας την απαγόρευση αυτόν τον μήνα, ο Ολλανδός υπουργός Παιδείας, Robbert Dijkgraaf, δήλωσε:

«Οι μαθητές πρέπει να μπορούν να συγκεντρώνονται και να τους δίνεται η ευκαιρία να μελετούν καλά. Τα κινητά τηλέφωνα δημιουργούν αναστάτωση, δείχνουν οι επιστημονικές έρευνες. Πρέπει να προστατεύσουμε τους μαθητές από αυτά».

Τι ισχύει στην Ελλάδα για τα κινητά τηλέφωνα, τις κάμερες και τις ηλεκτρονικές συσκευές στις σχολικές μονάδες;

Η εγκύκλιος που έχει εκδώσει το Υπουργείο Παιδείας ορίζει τα εξής

  •  Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου.
  • Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού.

Πηγή: theguardian

Διαβάστε ακόμη: Όταν οι γονείς πληγώνουν την αυτοεκτίμηση των παιδιών τους

Τι συνέβη όταν ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της κλασικής μουσικής, έπαιξε βιολί σε έναν σταθμό του μετρό

Μπαίνετε μόνοι σε έναν χώρο; Αυτό το κόλπο θα σας κάνει να αισθανθείτε άνετα αμέσως

Comments are closed.