Στην ιδεολογία του Ζεν Βουδισμού απουσιάζει η παθητική θεώρηση της σωτηρίας.
Αντιθέτως, στο πυρήνα του βρίσκουμε την ενεργή αναζήτηση του Σατόρι που σημαίνει απελευθέρωση και φώτιση.
Το Σατόρι δεν είναι μια μακρινή ανταμοιβή∙ είναι η εμπειρία του εδώ και τώρα. Δεν είναι ο τελικός στόχος του Ζεν. Αντίθετα αντιπροσωπεύει την απαρχή της ζωής με βάση τη φιλοσοφία του Ζεν.
Ο καθένας μας ακολουθεί ένα διαφορετικό δρόμο προς το στόχο του.
Όμως, μπορούμε να επωφεληθούμε από τις εμπειρίες εκείνων που έχουν ήδη διανύσει το δρόμο.
Γυρνώντας τον Tροχό του Νόμου
Η πεμπτουσία της διδασκαλίας του Βούδα συνοψίζεται στις πιο απλές αρχές: στις Τέσσερις Ευγενείς Αλήθειες και στο Οκταπλό Μονοπάτι.
Ποιες είναι οι Τέσσερις Ευγενείς Αλήθειες;
Η ζωή είναι πόνος.
Ο πόνος προκαλείται από τον εγωισμό.
Ο εγωισμός μπορεί να υπερνικηθεί.
Ακολούθησε το Οκταπλό Μονοπάτι.
Στις σύντομες αυτές προτάσεις εντοπίζουμε την ουσία της βουδιστικής φιλοσοφίας. Η παροδικότητα είναι το κυρίαρχο γνώρισμα του κόσμου μας και η πηγή του πόνου.
Ο πόνος δεν προκαλείται από εξωγενείς παράγοντες, αλλά στη ρίζα του βρίσκεται η δουλική προσήλωση στην ύλη και στην εφήμερη ευτυχία.
Κάθε φορά που οι επιθυμίες μας δεν εκπληρώνονται, οδηγούμαστε στον πόνο και τη θλίψη.
Το Οκταπλό Μονοπάτι
Ο Βούδας δίδαξε στους μαθητές του το Οκταπλό Μονοπάτι, για να μπορέσουν να υπερβούν τα εμπόδια αυτής της ψευδαίσθησης:
Σωστή σκέψη
Σωστή δράση
Σωστή προσπάθεια
Σωστή ομιλία
Σωστός βιοπορισμός
Σωστή στάση
Σωστή συγκέντρωση
Σωστή κατανόηση
Το Οκταπλό Μονοπάτι απορρίπτει τις ακραίες συμπεριφορές. Εδράζεται σε ηθικές επιταγές, όπως η ειλικρίνεια και η διακριτικότητα. Σε αυτό προβάλλεται η σημασία της άσκησης ενός επαγγέλματος που δε βλάπτει τους άλλους, ενώ αναδεικνύεται ο ρόλος της μελέτης και του διαλογισμού για την επίτευξη της εσωτερικής φώτισης.
Βιβλιογραφία: Chaline, E. (2003). Το Βιβλίο του Ζεν. Αθήνα: Κοχλίας.
Μπορεί να σας ενδιαφέρουν: Έξι βουδιστικές πρακτικές για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης
9 συμβουλές διαλογισμού για… overthinkers!
Siddhartha Gautama: ο δρόμος προς τη Φώτιση
Comments are closed.