Κανείς δε γνωρίζει περισσότερα για τα ορόσημα των παιδιών και τα κοινωνικά ζητήματα που συνδέονται με την ανάπτυξή τους από έναν παιδοψυχολόγο. Η παιδοψυχολόγος Francyne Zeltser, θέλοντας να βοηθήσει τους γονείς να διαχειριστούν τις ανησυχίες τους και να απολαμβάνουν περισσότερο την ανατροφή των παιδιών τους, μας δίνει ορισμένες συμβουλές.
“Υπάρχουν πολλά πράγματα για τα οποία πρέπει να ανησυχώ ως γονιός, αλλά σύμφωνα με την επαγγελματική και την προσωπική μου άποψη, τα πράγματα για τα οποία δεν αφιερώνω χρόνο για να ανησυχήσω ως γονέας είναι τα ακόλουθα:
Αν περνάω την κάθε στιγμή με τα παιδιά μου
Ως εργαζόμενη μαμά, δεν μπορώ να περνάω όλη την ημέρα με τα παιδιά μου.
Αυτό που είναι πιο σημαντικό από την ποσότητα είναι η ποιότητα του χρόνου που περνάτε μαζί με τα παιδιά σας.
Όταν είμαι με τα παιδιά μου, είτε για μια ώρα είτε για μια ολόκληρη μέρα, ανταποκρίνομαι στα σημάδια και τις ανάγκες τους.
Δίνω την αμέριστη προσοχή μου σε αυτά όσο το δυνατόν περισσότερο.
Αν ανταποκρίνονται στα ορόσημα τους
Τα παιδιά κατακτούν τα αναπτυξιακά τους ορόσημα όταν είναι έτοιμα.
Υπάρχουν σημάδια που ορίζουν το τι θεωρείται τυπικό και τι καθυστερημένο.
Η συνάδελφός μου Jaclyn Shlisky, Psy.D., μαμά δυο παιδιών, συμβουλεύει τους γονείς που ανησυχούν και συγκρίνουν τα παιδιά τους με άλλα παιδιά:
«Κάθε παιδί μαθαίνει και μεγαλώνει με τον δικό του ρυθμό. Εστιάστε περισσότερο στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά σας κάνουν πρόοδο συγκρίνοντάς τα με τον εαυτό τους – εάν προοδεύουν κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα, κάθε μήνα, αυτό είναι που πραγματικά έχει σημασία. Κάθε μέρα προσπαθήστε να βρείτε μια μικρή νίκη.”
Και αν έχετε ανησυχίες, μοιραστείτε τες με τον παιδίατρό σας.
Επίσης, μην ανησυχείτε αν σημειωθεί καθυστέρηση.
Οι υπηρεσίες έγκαιρης παρέμβασης είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές.
Εάν ο παιδίατρός σας προτείνει να παρακολουθήσετε έναν ειδικό ή να λάβετε αξιολόγηση, σας συνιστώ να το κάνετε το συντομότερο δυνατό.
Όσο νωρίτερα εντοπιστεί ένα πρόβλημα, τόσο πιο πιθανό είναι να αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Αν υπάρξει αλλαγή στη ρουτίνα μας
Πολλοί γονείς αισθάνονται ότι πρέπει να τηρούν αυστηρό πρόγραμμα διαφορετικά τα παιδιά τους θα καταρρεύσουν.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα παιδιά ευδοκιμούν από τη ρουτίνα και επωφελούνται από τη συνέπεια και τις σαφείς προσδοκίες.
Τα παιδιά, όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι, τα καταφέρνουν καλύτερα όταν ξέρουν τι να περιμένουν.
Αλλά οι αλλαγές στην καθημερινή ρουτίνα ή το πρόγραμμά σας δε θα καταστρέψουν τα παιδιά σας.
Ναι, μπορεί να έχετε μια μικρή οπισθοδρόμηση ή κάποια ασυνήθιστη συμπεριφορά καθώς προσπαθείτε να επιστρέψετε στο πρόγραμμα. Αλλά αυτό είναι εντάξει.
Τα χρονοδιαγράμματα μπορούν να προσαρμοστούν, ο ύπνος μπορεί να «εκπαιδευτεί ξανά» και η κακή συμπεριφορά μπορεί να εξαλειφθεί, αλλά η κατανάλωση παγωτού για πρωινό στα γενέθλιά του μπορεί να είναι κάτι που το παιδί σας θα θυμάται για πάντα.
Αν τα παιδιά μου είναι επιλεκτικά στο φαγητό
Εφόσον ο παιδίατρος δεν έχει ανησυχίες για το βάρος ή την υγεία τους, δεν πιέζω τα παιδιά μου στο φαγητό.
Συνήθως προσφέρω δύο επιλογές γευμάτων: τι τρώμε ως οικογένεια και τι είναι διαθέσιμο αυτή τη στιγμή στο ψυγείο μου (δεν υπάρχουν παράπονα εδώ αν κάποιος φάει τελικά τα περισσεύματα!).
Αν πεινάσουν, τρώνε. Αν όχι, δεν το κάνουν.
Έχω διαπιστώσει ότι όταν προσπαθώ να αναγκάσω το μικρό παιδί μου να δοκιμάσει κάτι νέο, αντιστέκεται.
Όταν όμως του δίνω την επιλογή, βάζοντάς το στο πιάτο του μαζί με άλλα γνώριμα φαγητά κάτι νέο, είναι πιο πρόθυμο να το δοκιμάσει αφού η πίεση είναι χαμηλή και η επιλογή είναι δική του.
Αν τα παιδιά μου περνούν πολύ χρόνο στην οθόνη
Όπως όλα τα άλλα, η έκθεση σε οθόνες και στην τεχνολογία γενικότερα μπορεί να είναι χρήσιμη, εάν ρυθμίζεται προσεκτικά από τους φροντιστές.
Ασχοληθείτε με το παιδί σας ενώ παρακολουθεί τηλεόραση και συζητήστε για τους χαρακτήρες και τα θέματα αυτού που βλέπει κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων.
Οι περισσότερες συσκευές διαθέτουν γονικό έλεγχο — εκμεταλλευτείτε τον!
Τα tablet μπορούν, επίσης, να γίνουν εξαιρετικά εκπαιδευτικά εργαλεία.
Πολλά σχολεία τα διαθέτουν για χρήση από τους μαθητές σε εργασίες και συχνά είναι απαραίτητα σε μεγάλες βόλτες με το αυτοκίνητο ή σε αίθουσες αναμονής.
Και πάλι, όλα έχουν να κάνουν με τον τρόπο με τον οποίο τα προσεγγίζετε.
Για τι ανησυχώ
Από την άλλη πλευρά, είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζεις για ποια πράγματα αξίζει να ανησυχείς ως γονιός.
Αυτά είναι τα πράγματα που δίνω προτεραιότητα και ως γονιός και ως παιδοψυχολόγος:
Ποιοι είναι οι φίλοι των παιδιών μου
Εστιάστε την ενέργειά σας στο να γνωρίσετε τους φίλους των παιδιών σας και να εκπαιδεύστε τα πώς να κάνουν καλούς φίλους.
Θέστε ημερομηνίες παιχνιδιού ή εγγράψτε τα σε εξωσχολικές δραστηριότητες.
Το παιχνίδι ρόλων είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει δεξιότητες φιλίας.
Μπορείτε να προσποιηθείτε εσείς ή τα αδέλφια του ότι είστε ο φίλος σε μια κοινωνική δραστηριότητα παιχνιδιού.
Εκθέστε το παιδί σας σε διάφορες δραστηριότητες και ακολουθήστε αυτές που φαίνεται να απολαμβάνει.
Εκεί πιθανότατα θα συναντήσει συνομηλίκους με παρόμοια ενδιαφέροντα.
Αν το παιδί μου είναι ευγενικό
Μερικές φορές παρατηρώ τα παιδιά να συμπεριφέρονται άσχημα, όχι επειδή είναι πραγματικά κακά, αλλά επειδή έχουν ακούσει ή έχουν δει άλλους να φέρονται με άσχημο τρόπο.
Τα παιδιά είναι σαν σφουγγάρια, συγκρατούν τα πάντα, ακόμα κι όταν νομίζουμε ότι δε μας προσέχουν.
Πάντα προσπαθώ να διδάξω στα παιδιά μου να χρησιμοποιούν ευγενική γλώσσα.
Κάνω, επίσης, ειλικρινείς (κατάλληλες για την ηλικία) συζητήσεις μαζί τους για το πότε παρατηρούν ότι οι άλλοι είναι αγενείς.
Συζητάμε τι παρατηρήσαμε και διερευνούμε ποιες άλλες επιλογές είχε το εκάστοτε άτομο που θα μπορούσαν να είχαν οδηγήσει σε πιο θετικά αποτελέσματα.
Διδάξτε την ενσυναίσθηση: Το παιδί σας δε χρειάζεται να αρέσει σε όλους, αλλά θα πρέπει να είναι ευγενικό με όλους.
Αν παίρνω τις σωστές εκπαιδευτικές αποφάσεις για τα παιδιά μου
Καθώς τα εκπαιδευτικά πρότυπα αλλάζουν, αλλάζουν και οι κοινωνικές προσδοκίες.
Τόσο πολύ που συχνά νιώθουμε ότι τα νηπιαγωγεία τα προετοιμάζουν περισσότερο για την εισαγωγή τους στο κολέγιο παρά για την κοινωνική προσαρμογή τους.
Ως γονείς, βρισκόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με το ερώτημα αν κάνουμε το σωστό για τα παιδιά μας.
Οι επιλογές είναι άπειρες και το μέλλον άγνωστο.
Παρόλο που δεν μπορώ να σας πω τι είναι σωστό για τα παιδιά σας, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι καμία απόφαση που παίρνετε για αυτά δεν είναι καθορισμένη.
Εάν δεν είστε ευχαριστημένοι με το σχολείο, την τάξη ή τα εξωσχολικά τους μαθήματα, ζητήστε μια συνάντηση με τους ιθύνοντες ή δοκιμάστε εσείς μια αλλαγή.
Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται και μένει πίσω, ζητήστε αξιολόγηση.
Είστε ο καλύτερος συνήγορος του παιδιού σας και η μπάλα είναι στο γήπεδο σας.
Δεν υπάρχει “ένα μέγεθος για όλους” στην εκπαίδευση, επομένως η δοκιμή και το λάθος αποτελεί το καλύτερο σας στοίχημα.
Αν το παιδί μου είναι χαρούμενο
Σίγουρα, ξέρω ότι το νήπιό μου είναι πιο χαρούμενο παίζοντας παρά όταν κάνει τα μαθήματά του, αλλά είναι ευτυχισμένο βαθιά μέσα του;
Αυτό είναι κάτι που αισθάνομαι ότι είναι πέρα από τον έλεγχό μου ως γονέας.
Αντί να ανησυχείτε απλώς για αυτό, ρωτήστε απευθείας τα παιδιά σας πώς αισθάνονται κάθε μέρα και προσπαθήστε να μην παραβλέπετε τις ανησυχίες τους.
Είναι σημαντικό να επικυρώσετε τα συναισθήματα του παιδιού σας και να του δείξετε ότι είστε εδώ για να τα ακούσετε.
Μιλήστε στο παιδί σας για το πώς νιώθει και προσπαθήστε να φτάσετε στη ρίζα του προβλήματος.
Εάν υπάρχει κάτι που το ενοχλεί, προτείνετε λύσεις και στρατηγικές.
Στη συνέχεια, παρακολουθήστε μαζί με το παιδί σας πώς πήγαν.
Εάν το παιδί σας εξακολουθεί να δυσκολεύεται, αναζητήστε επαγγελματική βοήθεια.
Τα θέματα που δεν αντιμετωπίζονται όσο μικρά κι αν είναι μπορεί να μετατραπούν σε μεγαλύτερα προβλήματα αργότερα στη ζωή του.
Εάν νιώθετε άγχος για την ανατροφή των παιδιών σας, να θυμάστε ότι δεν είστε ο μόνος γονέας που νιώθει έτσι.
Μπορείτε να απευθυνθείτε στους φίλους, την οικογένειά σας ή τους επαγγελματίες υγείας για να λάβετε βοήθεια.
Πηγή: Parents
Διαβάστε ακόμη:Μεγαλώνοντας πνευματικά… παιδιά
Οι δύο δεξιότητες που χρειάζονται τα παιδιά για μια επιτυχημένη ζωή
3 τρόποι για να παρακινήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν καλές συνήθειες
Comments are closed.