Σύμφωνα με το καταστατικό του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (1946) η υγεία είναι «η κατάσταση της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας».
Συνιστά αξία ανεκτίμητη σε κάθε πολιτισμό και βασική προϋπόθεση της ευζωίας.
Παρόλο που πολλές φορές θεωρείται από κάποιους κατάσταση δεδομένη, ο κλονισμός της υγείας μας συνταράζει συθέμελα το οικοδόμημα της ζωής μας.
Στην αρχαία Ελλάδα, η υγεία υπήρξε υπέρτατο αγαθό, γεγονός που αποδεικνύεται και από το πλήθος των θεοτήτων που κατά τη γενική αντίληψη την προστάτευαν.
Ποιες ήταν, όμως, αυτές;
Ασκληπιός
Ο Ασκληπιός, ως θεός της ιατρικής και της θεραπείας, είχε εξέχουσα θέση στη λατρευτική παράδοση των αρχαίων Ελλήνων.
Σύμφωνα με όσα παραδίδει ο Πίνδαρος στον Πυθιόνικο του, ο Ασκληπιός ήταν ο καρπός του έρωτα του θεού Απόλλωνα και της Κορωνίδας, κόρης του Θεσσαλού βασιλιά Φλεγύα. Εκείνη, τον καιρό που περίμενε το παιδί της, δόθηκε στον Ίσχη, γιο του Έλατου και αδελφό του Καινέα.
Ο Απόλλωνας αποφάσισε να την σκοτώσει για την απιστία της, αλλά άρπαξε το μωρό από την κοιλιά της, την ώρα που το σώμα της καιγόταν στη νεκρική πυρά.
Στη συνέχεια εμπιστεύτηκε τον γιο του στον Κένταυρο Χείρωνα, ο οποίος, σύμφωνα με τον Aπολλόδωρο, τον ανέθρεψε και του δίδαξε την ιατρική και την τέχνη του κυνηγού. Έγινε μάλιστα χειρουργός και ασκώντας την τέχνη του για πολύ καιρό όχι μόνο εμπόδιζε κάποιους να πεθάνουν αλλά ανάσταινε και τους νεκρούς
Αργότερα αφανίστηκε από τον κεραυνό του Δία, επειδή η παράταση της ζωής των θνητών με τις διάφορες θεραπείες και η επιδίωξη της αθανασίας συνιστούσαν απειλή για την κοσμική ισορροπία. Μετά το θάνατό του, τοποθετήθηκε ανάμεσα στα αστέρια (Οφιούχος).
Ηπιόνη
Η Ηπιόνη ήταν η θεά της καταπράυνσης του πόνου. Ήταν σύζυγος του Ασκληπιού και κόρες της ήταν η Ακεσώ, η Υγεία, η Ιασώ και η Πανάκεια. Σύμφωνα με ορισμένες παραδόσεις, ήταν κόρη του Μέροπα, μυθικού βασιλιά της νήσου Κω.
Υγεία
Η Υγεία ήταν θεά της υγιεινής και της καλής υγείας. Ήταν κόρη του Ασκληπιού και της Ηπιόνης και, όταν χρειαζόταν, υπηρετούσε τον πατέρα της ως συνοδός. Αναφέρεται, επίσης, ως σύντροφος της Αφροδίτης. Η Υγεία σχετιζόταν κυρίως με την πρόληψη παρά με τη θεραπεία, όταν επρόκειτο για την αντιμετώπιση ασθενειών και παθήσεων.
Ιασώ
Η Ιασώ ήταν υπεύθυνη για την ανάρρωση από την ασθένεια. Ήταν επίσης θεά των θεραπευτικών πρακτικών και των φαρμάκων. Σε αντίθεση με την αδελφή της Υγεία, εμφανιζόταν, όταν η υγεία ενός ανθρώπου ήταν σε κίνδυνο και την αποκαθιστούσε.
Το όνομά της συνδέεται ετυμολογικά με το αρχαίο ρήμα ἰάομαι, ἰῶμαι (=γιατρεύω), όπως και οι λέξεις ἴαμα (=γιατρικό), ἰαματικός, ἰάσιμος, ἴασις, ἀνίατος (=ἀγιάτρευτος), ἰατρεῖον,, ἰατρός.
Ακεσώ
Πρόκειται για τη θεά της θεραπευτικής διαδικασίας. Αναπαρίσταται ως υπεύθυνη για την επούλωση πληγών και τη θεραπεία ασθενειών. Πίστευαν ότι ήταν και εκείνη κόρη του Ασκληπιού και της Ηπιόνης.
Το όνομα της προέρχεται από το αρχαίο ρήμα ἀκέομαι, το οποίο σημαίνει θεραπεύω.
Όπως παρατηρεί ο Chantraine, “το ρ. ἀκέομαι ως ιατρ. όρος διαφοροποιείται από το συνώνυμο του ἰῶμαι, αφ’ ενός γιατί δεν συνεκφέρεται μαζί με το όνομα του θεραπευτού (γιατρού), αφ’ ετέρου γιατί δεν έχει ως συμπλήρωμα όνομα προσώπου, όπως το ρ. ἰῶμαι, αλλά το όνομα ασθένειας, πόνου ή πληγής, που θεραπεύεται”.
Πανάκεια
Ήταν κόρη του Ασκληπιού και της Ηπιόνης και θεά της καθολικής θεραπείας. Το όνομά της είναι σύνθετο από τις λέξεις πᾶν και ἄκος (=θεραπευτικό μέσον, γιατρικό) από το ρήμα ἀκέομαι και σημαίνει το φάρμακο που γιατρεύει κάθε αρρώστια.
Στα νέα ελληνικά ο όρος πανάκεια χρησιμοποιείται μεταφορικά, για να δηλώσει το μέσο θεραπείας για οποιαδήποτε νοσηρή κατάσταση.
Αίγλη
Θεά της ακτινοβόλου καλής υγείας. Ήταν κόρη του Ασκληπιού και της Ηπιόνης και συνοδός του πατέρα της.
Παιών
Γιατρός των θεών του Ολύμπου. Σύμφωνα με τον Όμηρο, απασχολούνταν κυρίως κατά τη διάρκεια των πολέμων, όταν θεράπευε τις πληγές τους και τα τραύματα που προκαλούσαν άλλες θεότητες.
Μετά την εποχή του Ομήρου και του Ησιόδου, η λέξη Παιών αναφέρεται στον Ασκληπιό (Eustath. ad Hom. p. 1494- Virg. Aen. vii. 769.) Το όνομα χρησιμοποιούνταν, ωστόσο, και με τη γενικότερη έννοια του λυτρωτή από κάθε κακό ή συμφορά (Pind. Pyth. iv. 480), και έτσι συνδέθηκε με τον Απόλλωνα και τον Θάνατο οι οποίοι θεωρούνται ότι λυτρώνουν τους ανθρώπους από τους πόνους και τις θλίψεις της ζωής. (Soph. Oed. Tyr. 154- Paus. i. 34. § 2- Eurip. Hippol. 1373.) (Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology)
Μπορεί να σας ενδιαφέρουν: 9 οφέλη της φιλίας για την υγεία μας!
Σημάδια που μαρτυρούν την κακή υγεία του πεπτικού σας συστήματος και πώς θα τη βελτιώσετε
Θετική αναπλαισίωση από τον… Σωκράτη
Comments are closed.