SHU 守 HA破 RI 離 είναι θεμελιώδης έννοια στην ιαπωνική παράδοση, η οποία συνδέεται με τη διαδικασία τελειοποίησης των δεξιοτήτων και των τεχνικών μας. Πρόκειται για μια φιλοσοφία ζωής που αποβλέπει στην ολοκλήρωση του ατόμου.

Είναι ενσωματωμένη στον τρόπο ζωής των Ιαπώνων· από την τελετή τσαγιού, τη σύνθεση λουλουδιών, μέχρι τις πολεμικές τέχνες και τις επιχειρήσεις.

Το SHU HA RI περιλαμβάνει τρεις φάσεις: Προστασία (shu), Διακοπή (ha) και Αποσύνδεση/ υπέρβαση (ri).

Είναι μια διαδικασία στην οποία εισερχόμαστε κατά τρόπο φυσικό, όπως μια κάμπια που μεταμορφώνεται σε πεταλούδα.

1η φάση: SHU (守)- Διατήρηση και προστασία της παράδοσης

Οποιαδήποτε μορφή παραδοσιακών πολιτιστικών πρακτικών, όπως η τελετή τσαγιού και οι πολεμικές τέχνες, οι Ιάπωνες την μαθαίνουν κοντά στο Sensei, το δάσκαλό τους.

Σε αυτό το πρώτο στάδιο, οι μαθητές είναι αφοσιωμένοι ο ένας στον άλλον και δεσμεύονται να ακολουθήσουν τις παραδοσιακές μορφές και τη σοφία που διδάσκει ο Sensei.

Η βασική πρακτική φαίνεται κουραστική, αλλά οι μαθητές παραμένουν ταπεινοί και προσηλωμένοι στο έργο που τους έχει ανατεθεί.

Κατά τη διάρκεια αυτής της πρακτικής, το μυαλό ηρεμεί και οι μαθητές εισέρχονται στο βασίλειο της ειρήνης.

Όταν κατακτήσουν τις μορφές των δεξιοτήτων και των τεχνικών, τις επαναλαμβάνουν, μέχρι να τις τελειοποιήσουν.

Κάποιοι επιθυμούν να παραμείνουν σε αυτήν τη φάση, καθώς μοιάζει εύκολη και ασφαλής.

Ο Sensei παρατηρεί την εξέλιξή τους και όταν έρθει η ώρα, τους αφήνει να εξερευνήσουν το άγνωστο.

Αυτή είναι η φάση της κάμπιας. Να σέρνεσαι όσο περισσότερο μπορείς και να αισθάνεσαι ευτυχισμένος.

Αν η κάμπια προσπαθήσει να πετάξει σαν πεταλούδα, θα αποτύχει και θα καταστραφεί.

Όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή, η κάμπια περνάει στην επόμενη φάση της ζωής της.

2η φάση : HA (破)- Διακοπή και μετασχηματισμός

Σε αυτή τη φάση, οι μαθητές είναι σε θέση να εκτελέσουν καλά τα στοιχειώδη με τη μορφή της παράδοσης και όσα έμαθαν από τον Sensei.

Αυτή είναι η φάση κατά την οποία κάποιος “σπάει” τις γνωστές, βασικές μορφές για να εξερευνήσει ό, τι άλλο είναι δυνατό ή να προβεί σε βελτιώσεις που ταιριάζουν στο δικό του τρόπο.

Για παράδειγμα, όταν κάποιος φύγει από το παραδοσιακό περιβάλλον της Ιαπωνίας, μπορεί να έρθει σε επαφή με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής.

Σε αυτήν τη φάση, αναρωτιέται πώς μπορεί να ζήσει συνδυάζοντας την ουσία των ιαπωνικών παραδόσεων που έμαθε από την οικογένειά του και τους δασκάλους με αυτά που ενστερνίστηκε σε έναν άλλο τόπο.

3η φάση  : RI (離)- Αποσύνδεση & Υπέρβαση

Σε αυτήν τη φάση δεν αναπτύσσονται μόνο οι φυσικές και οι τεχνικές δεξιότητες του ατόμου, αλλά και οι πνευματικές.

Υπάρχει διαύγεια. Το άτομο είναι συνδεδεμένο με τον ανώτερο εαυτό του, την αιώνια πηγή ενέργειας. Η ουσία της διδασκαλίας και της παράδοσης είναι μια στέρεη βάση, ώστε να μπορεί να εκτελέσει δυναμικά, αλλά με χάρη το δικό του τρόπο που του έχει δοθεί από το σύμπαν ή τον Θεό.

Έχει αυτοπεποίθηση, αλλά παραμένει ταπεινό. Χαίρεται την ουσία της διδασκαλίας και την ένωση με την ψυχή του, ενώ αγκαλιάζει αυτό που πέρασε και την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει.

Έχει πλέον φτερά για να πετάξει, αλλά η πρώτη φορά που πετά είναι ακόμα τρομακτική.

Θα ανοίξουν, α΄ραγε, τα φτερά; 

Η πρόκληση που αντιμετωπίζει σε αυτήν τη φάση είναι να εμπιστευτεί τον εαυτό του, να εμπιστευτεί την ομορφιά που έχει αποκτήσει για να την αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό και να την μοιραστεί με τους άλλους.

Τώρα πια η πεταλούδα ανοίγει τα φτερά της, για να χαρεί ελεύθερη το πέταγμα.

Παρόλο που βρίσκεται σωματικά μακριά από τον δάσκαλό του, ο δάσκαλος είναι πάντα μαζί του, σαν φύλακας άγγελος, και ανοιχτός για υποστήριξη, όταν χρειάζεται. Η σχέση δασκάλουμαθητή θα συνεχίζεται αιώνια. 

Πηγή: Azumi Uchitani

 

Comments are closed.