Η «ανοικείωση» είναι όρος που εισήγαγαν οι Ρώσοι φορμαλιστές γύρω στο 1920, προκειμένου να εξηγήσουν μια από τις βασικές — κατά τη γνώμη τους — λειτουργίες της λογοτεχνίας.

Όπως παρατηρούν οι φορμαλιστές,  έχουμε συνηθίσει να αντιλαμβανόμαστε μηχανικά και σχεδόν αυτόματα όχι μόνο τον ίδιο το λόγο, αλλά και τα πράγματα στα οποία αναφερόμαστε δια του λόγου.

Αυτή η συνήθεια μάς οδηγεί σε μια μηχανική σχέση με την πραγματικότητα, η οποία μας φαίνεται απολύτως οικεία και δεδομένη.

Το έργο του Λέοντα Τολστόι

Ο Ρώσος κριτικό λογοτεχνίας Viktor Shklovsky δημιούργησε τον όρο “ανοικείωση” (ostranenie), μελετώντας το έργο  του Λέοντα Τολστόι.

Σε ένα από τα βιβλία του, το Kholstomer, η ιστορία παρουσιάζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την οπτική γωνία ενός αλόγου, όπως διαφαίνεται και στο ακόλουθο απόσπασμα:

“Ήμουν εντελώς στο σκοτάδι ως προς το τι εννοούσαν με τις λέξεις “το πουλάρι του”… Εκείνη την εποχή δεν μπορούσα καθόλου να καταλάβω τι εννοούσαν όταν μιλούσαν για μένα ως ιδιοκτησία ενός ανθρώπου. Οι λέξεις “το άλογό μου” που χρησιμοποιήθηκαν για μένα, ένα ζωντανό άλογο, μου φάνηκαν τόσο παράξενες όσο και το να λες “η γη μου”, “ο αέρας μου” ή “το νερό μου”“.

Εδώ, ο Τολστόι αξιοποιεί μια οικεία ιδέα -την ιδιοκτησία των ζώων- αλλά από μια εντελώς νέα οπτική γωνία.

Έτσι, μας προκαλεί να την επανεξετάσουμε και να την προσεγγίσουμε υπό ένα πρίσμα διαφορετικό και ανανεωτικό.

3 τρόποι για να εφαρμόσετε την τέχνη της ανοικείωσης στον επιχειρηματικό κόσμο

Η ανοικείωση δε μας βοηθά απλώς να διαπραγματευτούμε εκ νέου τη σχέση μας με την πραγματικότητα, αλλά παράλληλα μπορεί να αποτελέσει παράγοντα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, μέσω της υιοθέτησης καινοτόμων και ανατρεπτικών ιδεών.

Σύμφωνα με όσα διαβάζουμε στο Big Think, μπορείτε να επωφεληθείτε από την τέχνη της ανοικείωσης με τους ακόλουθους τρόπους:

1. Αγαπήστε το πρόβλημα.

Κάθε επιχείρηση “πουλάει” μια λύση σε ένα πρόβλημα. Ικανοποιεί μια ανάγκη. Είναι εύκολο να παρασυρθούμε από τις λεπτομέρειες του τελευταίου σχεδιασμού προϊόντος και έτσι συχνά ξεχνάμε να ρωτήσουμε: “Τι είναι αυτό που κάνουμε στην πραγματικότητα;”.

Το Netflix πουλούσε ψυχαγωγία, όχι DVD. Ο Steve Jobs πουλούσε επικοινωνία, όχι τηλέφωνα.

Ποιο πρόβλημα επιλύετε και είναι το προϊόν που προσφέρετε ο καλύτερος τρόπος επίλυσής του;

2. Φέρτε εξωτερικούς συνεργάτες.

Επιστρατεύστε άτομα εκτός του κλάδου σας ή προσλάβετε ακόμη και συμβούλους που δεν έχουν υπόβαθρο στον τομέα σας.

Αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να σας προσφέρουν μια νέα οπτική, απαλλαγμένη από τις προκαταλήψεις και τις συνήθειες που μπορεί να έχουν οι ειδικοί του κλάδου.

Οι εξωτερικοί συνεργάτες μπορούν να αμφισβητήσουν τα καθιερωμένα πρότυπα και να θέσουν φαινομενικά αφελείς ερωτήσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε επαναστατικές ιδέες.

3. Αγκαλιάστε τον εσωτερικό σας “εξωγήινο”.

Αν δεν είστε διατεθειμένοι να προσλάβετε έναν ξένο, μπορείτε εξίσου εύκολα να κινητοποιήσετε τον εσωτερικό σας εξωγήινο. Φανταστείτε ότι επισκέπτεστε εξωγήινους και προσπαθείτε να τους εξηγήσετε τι κάνετε.

Προσεγγίζοντας  το προϊόν ή την υπηρεσία σας χωρίς προκαταλήψεις, μπορεί να δείτε ευκαιρίες ή ζητήματα που έχετε παραβλέψει.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουνH κρυφή δύναμη της επιβράδυνσης

Με το βλέμμα στον ουρανό

Πώς τα βιβλία μπορούν να αλλάξουν τη ζωή μας

 

 

Comments are closed.